Villkor

Försäljningsvillkor

Sumex Scandinavia reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning eller faktafel som kan finnas på vår sida. Vi reserverar även för de produktbilder som finns på sidan kan innehålla tekniska eller grafiska fel.
Informationen på Sumex.se tillhandahålls i informativt syfte i befintligt skick utan garantier av något slag, men ej begränsat till antydda garantier i sin användbarhet för allmänna såväl som specifika ändamål och syften.

1.1 Minderåriga

Vi bedriver inte någon försäljning till personer under 18 år då detta bestrider riktlinjer kring distanshandeln.

2.1 Konsumentköplagen

Sumex Scandinavia AB tillämpar Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen mot våra privatkonsumenter.
Som privatkonsument har du alla rättigheter som nämns i dessa lager, vid eventuell försening av din produkt så har du som kund rätt att häva köpet om den föreslagna leveranstiden inte godtas.
Vid förskottsbetalning för en produkt som får försenad leverans så har man möjlighet att häva köpet och pengarna kommer återbetalas inom senast 10 arbetsdagar.

2.2 Köplagen

Sumex Scandinavia AB tillämpar Köplagen mot näringsidkare. Som näringsidkare har du därmed alla de rättigheter som omnämns i Köplagen.

3.1 Garanti & Reklamation

Sumex Scandinavia AB lämnar 1 års garanti på alla varor om inget annat anges. Garantin innebär att vi reparerar eller byter ut trasig produkt inom 1 år om inte produkten skadats av handhavandefel. Privatkonsument har enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt under förutsättningen att varan var felaktig vid sitt leveranstillfälle. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Konsument skall reklamera felaktig vara inom skälig tid man märkt eller borde märkt felet.

3.2 Reklamationer

Vid en eventuell reklamation eller retur skall detta registrera sitt konto gränssnitt.

Notera att lagd reklamation ej är likställd med en godkänd reklamation.
Privatperson bör använda vår utställda retursedel för retur av varan vid godkänt reklamation. Varan bör sändas inom 14 dagar ifrån bekräftelse av ärendet, vid retur av varan skall ordernummer, giltigt returnummer och detaljerad redogörelse av fallet medfölja varan.
Om Sumex Scandinavia orsakat problemet står vi för returfrakten, i andra fall ansvarar kunden själv för returfrakten. Saknas ovanstående handlingar återsänds produkten till kunden emot returavgift.

Returen skall återsändas väl förpackade, eventuella transportskador som till följd av bristfällig emballering debiteras kund.
Återbetalning sker normalt inom några arbetsdagar högst 14 dagar ifrån den dag vi tagit emot varan.

Önskar du göra en reklamation vänligen använd vårt formulär Retur/Reklamation

4.1 Ångerrätt

Som privatperson har du 14 dagars ångerrätt från det datum du tagit emot din vara.
Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen.
Ångerfristen börjar löpa den dag då du som konsument tagit emot varan eller väsentlig del av den, dock gäller inte detta enligt 4§ om en vara på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas.
Vidare gäller ångerrätten endast om varan är i väsentligt oförändrat skick. Du har alltid rätt att häva ditt köp om varan är slutsåld.

Vill du som konsument nyttja din ångerrätt rekommenderas du att kontakta Sumex Scandinavia’s via vårt formulär Retur/Reklamation.

Vi förbehåller oss rätten att debitera för saknade delar ifall returen ej är komplett, Sumex Scandinavia löser ej ut hämtpaket eller emot postförskott.
Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

Vid ångrat köp ska du få tillbaka pengar snarast eller senast inom 14 dagar ifrån mottagandet.

Leveransvillkor

1.1 Snabba leveranser

Beställningar lagda på helgfria dagar skickas inom 1-3 arbetsdagar, förutsatt att varan finns i lager.

Leveranstiden kan avvika på kampanjprodukter, vid avvikande leveranstid står detta angivet vid respektive vara och vi informerar om angiven leveranstid inte kan uppfyllas. Om vi inte levererar varan inom angiven tid har du rätt att avbryta ditt köp

2.1 Transportförfarande Privatperson

Din vara skickas med DHL till det utlämningsställe som ligger närmast den adress du anger i kassan. Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar från det att paketet anlänt, därefter skickas det tillbaka till oss.

2.2 Avisering

Leverans till DHL’s uthämtningsställe aviseras via sms eller brevavi från DHL.

2.3 Ej uthämtade paket

Om du inte hämtat ut ditt paket medför det en hanteringskostnad och grundfrakt på 249 kr inkl. moms. Därefter kan det beroende på paketets storlek och vikt även tillkomma ytterligare fraktkostnad som baseras på DHL’s fraktkostnad.

3.1 Transportförfarande Företagspaket

Din vara skickas med DHL, order lagda innan kl 12 skickas samma dag, paketet levereras inom 1-3 arbetsdagar.
Fraktpriset är 149 kr ex. moms per paket eller brev 49 kr +porto ex. moms.

4.1 Transportskador

Blir din produkt/försändelse skadad i transporten ber vi dig att anmäla händelsen till oss på info@sumex.se.
Dolda transportskador ber vi dig anmäla inom 5 dagar från mottagandet. Om du upptäcker skada på emballage eller produkt be transportören/uthämtningsstället göra en anmärkning innan du kvitterar godset.
Senast behöver felet anmälas inom rimlig tid som är 2 månader från mottagandet. Föreligger speciella omständigheter kan det anmälas senare. Underlåtelse att följa dessa riktlinjer kan resultera i att kostnaden för produkten inte ersätts av Sumex Scandinavia AB.